מחשבות אחרי צפייה בסדרה: ‘מיידוף’

שי כהן

שי כהן

יועץ כלכלי למשפחות והבעלים של חברת 'שי כלכלי'.

מי שלא מכיר, מיידוף היה אייקון משוגע בוול סטריט. הוא היה יו”ר דירקטריון נאסד”ק (הבורסה השנייה בגדולה בארה”ב) והיה חבר בוועדות שונות מטעם הממשל האמריקאי. כולם ראו בו מודל של ידע, הצלחה ואמינות.

הייתה לו גם חברה להשקעות שלא הייתה רשומה בכלל ולא ניתן היה להפקיד בה כסף אלא אם אתה מקושר מאוד ויש לך הרבה כסף. כל שועי עולם הפקידו אצלו כסף, והרבה.

מיידוף לקח מאנשים כסף והתחייב להשקיע אותו כך שהמשקיע יקבל תשואה לא רעה. לא גדולה מדי, אבל לא רעה וגם, וזה אפילו יותר חשוב, ללא הפסדים. אף פעם. לעולם. מי שמכיר את הסיפור יודע שהוא לקח את הכסף, במצטבר 69 מיליארד דולר ולא השקיע אותו בשום מקום. במקום זה הוא פשוט חילק את הכסף שקיבל בין המשקיעים וקרא לזה רווחים. הנואת פונזי קוראים לזה. דולר אחד לא הושקע. כלום. הסוף הוא שכל הכסף נעלם. נמחק.

קל לחשוב שאפשר היה לזהות את זה מראש ולא ליפול למלכודת דבש כזו אבל אף אחד כמעט לא הצליח לזהות את זה. משקיעים עשירים מאוד מכל העולם, אנשי עסקים, קרנות גידור, בנקים ואפילו הוועדה לניירות ערך של הממשל האמריקאי שערכה מספר חקירות בעניין במהלך השנים. כמעט כולם הגיעו למסקנה שמיידוף לגיטימי ומייצר רווחים אמיתייים למשקיעים שלו.

אז האם אפשר להמנע מהמיידוף הבא?

לא בטוח, אבל אפשר לשים לב לדברים הבאים כשבוחרים קרן או מישהו שמתיימר לקחת לכם את הכסף ולנהל אותו:

  1. אף אחד לא מרוויח תמיד. אם מישהו מספר סיפור שהוא מאז ומעולם רק מרוויח, זה הזמן להגיד שלום.
  2. אותו דבר מהצד השני: אף אחד לא יכול להבטיח תשואה. אין תשואה מובטחת בעסקים או בבורסה. יש הערכות, יש חישובים מבוססים יותר או פחות. אין מובטח. מי שמבטיח, ובכן, ביי.
  3. אחרי כל זה, אם אתם עומדים מול מופת של אמינות, יושרה והיסטוריה מופלאה שאין כמותה, השתכנעתם עמוקות שמה שאתם עושים הוא הדבר הכי בטוח, חוקי וסולידי שיש בכל העולם כולו ואין אף אחד שמפקפק בכך, תפזרו. המשפט המפורסם אומר ש’פיזור הוא ארוחת החינם היחידה בשוק ההון’ זה בדיוק המקום לזה. אנשים השקיעו אצל מיידוף 100% מכספם. ירושות, חסכונות חיים, פנסיות, הכל. אם רק היו מחלקים, מפזרים קצת את הכסף לאפיקים שונים לא היו נשארים חסרי כל. תמיד לפזר. בהתחלה חצי חצי, ואז שלישים ואז עוד ככל שיש יותר כסף. לפזר במקומות מגוונים, בסיכונים שונים ובתחומים שאין זיקה ביניהם. העולם יכול להיות מסוכן ולפעמים אכזרי. אין הבטחה לכלום. אל תסמכו על שום דבר במאה אחוז. הכל יכול להתרסק. טעויות, הונאות, רשלנות או שילוב של הכל.

סדרה של כאב לב אחד גדול. ולמרות זאת, לכו לראות.

אהבתם? שתפו.
השיעור שהייתם צריכים ללמוד לפני עשור. בחינם!

בתחושת שליחות גדולה וללא עלות, תקבלו את השיעור על כסף שהייתם צריכים ללמוד לפני עשור.

בעוד עשור מהיום תרגישו ברי מזל שהאזנתם לו היום. כי בהשקעות פאסיביות, זמן הוא הכלי החזק ביותר. כל מה שצריך – זה מעט ידע בסיסי.

הירשמו פה לשיעור, מה אכפת לכם זה בחינם 👇

אולי גם אלו
יכולים לעניין אותך...
רוצים להשאר מעודכנים?
הצטרפו לניוזלטר שלנו!

השאירו פרטים ונדאג לעדכן אתכם כשעולה תוכן חדש.

*אל תדאגו אנחנו לא אוהבים לחפור 😉

רוצים להשאר מעודכנים?
הצטרפו לניוזלטר שלנו!

השאירו פרטים ונדאג לעדכן אתכם כשעולה תוכן חדש.

*אל תדאגו אנחנו לא אוהבים לחפור 😉